Liisa Keltikangas-Järvinen:
KESKUSTELUA
HERÄTTÄNYT RUOTSALAISTUTKIMUS
Teoksessa: Pienen lapsen sosiaalisuus
1. KESKUSTELUA HERÄTTÄNYT RUOTSALAISTUTKIMUS
Suomalainen media kohdisti joitakin vuosia sitten niin paljon kiinnostusta erääseen ruotsalaiseen tutkimukseen (Anderson, 1989), että on aihetta ottaa tämä tutkimus tarkastelun kohteeksi. Tutkimus ei ole uusi, vaan tulokset on julkaistu kaksikymmentä vuotta sitten, mutta ilmeisesti sen sanomalle on nykyään aiempaa parempi tilaus, mikä selittäisi myöhäsyntyisen kiinnostuksen.
Tutkimuksen takana ei ole tutkimusryhmä, vaan yksittäinen tutkija.
Media kertoi kyseisen tutkimuksen osoittavan, että mitä aikaisemmin lapsi menee päivähoitoon, sitä paremmin hän menestyy myöhemmin elämässään. Määritelmälle "mitä aikaisemmin" ei asetettu takarajaa, vaan jäi vaikutelma, että mieluiten jo varhaisessa vauvaiässä. Tutkimusta käsiteltiin viikkokausia eri medioissa, ja useita tv-ohjelmia oli rakennettu tämän tutkimuksen ympärille. Monet äidit, joiden alle kolmevuotiaat lapset olivat olleet kotihoidossa, kyselivät huolestuneina, onko lasten tulevaisuus ja myöhempi menestys nyt lopullisesti vaarantunut.
Tämän kirjan kirjoittajalla ei noihin aikoihin ollut yhtään pienen lapsen kehitystä koskevaa luentotilaisuutta, jossa vanhemmat tai päiväkotihenkilökunta eivät olisi maininneet tätä tutkimusta. Eräässä tv-keskustelussa ehdotettiin kyseiseen tutkimukseen vedoten, että Suomessa säädettäisiin varhaiskasvatusvelvollisuus oppivelvollisuuden tapaan ja kaikkien lasten edellytettäisiin siirtyvän päiväkotiin heti vanhempainvapaan päätyttyä. Kannettiin suurta huolta siitä, että kolmannes alle kolmevuotiaista on Suomessa kotihoidossa ja siten varhaiskasvatuksen ulottumattomissa. Se nähtiin uhkana jopa kansantalouden kehitykselle.
Kohtuuttomat mittasuhteet saaneen kohinan vuoksi on aihetta käydä tämä tutkimus läpi sillä tavalla ja niiden periaatteiden mukaisesti kuin jokainen tieteellinen julkaisu arvioidaan. On tärkeää, että tutkimustuloksia osataan lukea oikein. "Lukea oikein" tarkoittaa sitä prosessia, jolla tutkimusta tieteessä arvioidaan ja tuloksia tulkitaan. Puheena olevan artikkelin purkaminen voi nyt toimia "oppituntina" tieteellisen julkaisun lukemiselle. Lukija, joka ei tunne olevansa tästä kiinnostunut, voi rauhassa harpata seuraavaan lukuun.
2. TULOSTEN YHTEYS AIEMPIIN TUTKIMUKSIIN
Tutkimustulosten merkityksen ymmärtäminen vaatii kyseisen tieteenalan vahvan tuntemuksen. Ei riitä, että lukija ymmärtää yhden artikkelin sisällön, vaan hänen tulee tuntea tausta, niin että hän osaa asettaa kyseisen tuloksen oikeaan yhteyteen. Hänen tulee tietää, mitä asiasta aiemmin tiedetään, tukeeko tulos aiempia saman alan tutkimuslöytöjä vai onko se ristiriidassa niiden kanssa vai onko kyseessä kokonaan ennen tutkimaton alue.
Tutkijakaan, joka lukee tutkimustuloksia työkseen, eiymmärrä toisen tieteenalueen tutkimustulosten merkitystä eikä osaa välttämättä edes lukea tutkimustulosta oikein, vaan hän tarvitsee tulkin, joka selittää sen hänelle. Kyse ei ole ymmärryksen vaan taustatiedon puutteesta. Tutkimustuloksia ei voi ymmärtää irrallaan siitä, mitä kyseisestä asiasta aikaisemmin ja muualta jo tiedetään.
Psykologiassa tuskin minkään asian osoitukseksi riittää yksi ainoa tutkimustulos, vaikka tutkija itse olisikin vakuuttunut asiasta. Todistusaineisto on vakuuttava vasta silloin, kun sama tulos toistuu uudelleen ja uudelleen eri tutkijoiden tuloksissa ja kun pitkissä tutkimussarjoissa on päästy tarkistamaan erilaisten väliin tulevien tekijöiden vaikutus ja todettu päätuloksen pysyvän edelleen muuttumattomana. Pätevien tutkimustulosten seulominen epäpätevien joukosta on tärkeä osa tutkijan koulutusta.
Yksi tutkimustulos riittää tutkimusnäytöksi siinä tapauksessa että ilmiö on yksiselitteinen ja kiistaton. Tällaisia vain yhden näytön vaativia ilmiötä voisivat olla sellaiset, että ihminen kuolee, jos hänet upotetaan veteen tai jos hänelle ei anneta mitään ravintoa moneen kuukauteen. Ensimmäisen väitteen paikkansapitävyyden toteamiseksi ei tarvitse upottaa veteen eri-ikäisiä, miehiä ja naisia, kaupunkilaisia ja maalaisia, koulutettuja ja kouluttamattomia, vaan väite voidaan yleistää yhden tapauksen perusteella
koskemaan kaikkia ihmisiä. Yksi ihminen toimii tässä lajinsa edustajana, ja voidaan olla varmoja, että kaikki muutkin ihmiset tulisivat veteen upotettuina kuolemaan.
Psykologiassa ja kasvatustieteissä löytyy näin selviäsyy-seuraus-suhteita hyvin vähän jos ollenkaan, koska jokaisessa ilmiössä on paljon väliin tulevia muuttujia, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Siksi jokaisen väitteen tueksi tarvitaan paljon tutkimusta, jossa sama tulos toistuu eri yhteyksissä, erilaisilla koehenkilöillä ja erilaisissa tutkimusasetelmissa, ennen kuin voidaan sanoa, että jokin asia perustuu tutkimusnäyttöön.
Sellaiseen tutkimustulokseen, joka ainoana tutkimuksen kentässä väittää jotain, joka on ristiriidassa kymmenien muiden saman alueen tutkimustulosten kanssa, tulee suhtautua varoen. Tällöin kyseisessä
tutkimuksessa on voitava osoittaa jokin uusi käänteentekevä metodi tai sen tulee osoittaa kohtalokkaita virheitä kaikissa aiemmissa tutkimuksissa. Jos tutkimus ei menetelmiltään tai asetelmaltaan mitenkään poikkea muista tutkimuksista, mutta päätyy niiden kanssa vastakkaiseen tulokseen, on todennäköistä, että tulos selittyy kyseisen tutkimuksen metodisilla heikkouksilla.
Kyseinen ruotsalainen tutkimus on ainoa kehityspsykologian tuntema tutkimus, joka esittää, että mahdollisimman varhainen ero äidistä myös normaaleissa, kasvatusvastuun tuntevissa perheissä ja päiväkotiin siirtyminen sinänsä, ilman että päiväkodille edes asetetaan erityisiä laatuvaatimuksia, on
lapselle hyödyllistä ja johtaa positiiviseen kehitykseen.
Tähän tutkimukseen on viitattu myös tiedemaailmassa usein juuri siksi, että sen tulokset ovat ristiriidassa kymmenien muiden tutkimusten kanssa; tutkimus nostetaan esiin sen tulosten kuriositeetin vuoksi. Kun
amerikkalaisessa tieteellisessä kirjallisuudessa viitataan tähän ruotsalaiseen tutkimukseen, muistetaan mainita, että kyse on Skandinaviasta, aivan kuin Skandinavia olisi jotenkin muusta maailmasta poikkeava lasten kasvuympäristö ja sieltä voisi siksi tulla myös hämmästyttäviä ja poikkeavia tutkimustuloksia.
3. JOHDATUS ARTIKKELIN SISÄLTÖÖN
Artikkelinsa johdannossa tutkija johdattelee lukijan aiheeseen, kertoo, mihin tutkimuksella tähdätään ja mitä asiasta tähän mennessä tiedetään. Johdannon tulee esitellä tasapuolisesti aiempi tutkimustieto, myös sellainen, joka puhuu tutkijan omia tuloksia vastaan. Tutkija luo katsauksen olemassa olevaan tietoon riippumatta siitä, onko aikaisempi tieto tutkijalle mieluista vai ei.
Nyt puheena olevan artikkelin johdanto on ylimalkainen ja valikoiva aiemman tutkimuksen osalta. Se tyytyy pääasiassa esittelemään ruotsalaista päivähoitosysteemiä. Aiemmista tutkimuksista todetaan, että on löytynyt vain vähäisiä eroja kotona kasvaneiden lasten ja hoidossa kasvaneiden lasten välillä.
Edelleen artikkelin johdannossa sanotaan aiempien tutkimusten osoittavan, että päivähoidon alkuvaiheessa muutamat alle puolen vuoden ikäisinä hoitoon viedyt vauvat oireilivat, mutta oireilu meni viidessä kuukaudessa ohi. Muut tutkimukset kuitenkin osoittavat, että oireilu ei mennyt ohi, vaan siirtyi eteenpäin, joskus jopa aikuisuuteen.
Kyseisen artikkelin johdannossa sivuutetaan systemaattisesti kaikki sellaiset tutkimustulokset, jotka osoittavat liian aikaiseen päivähoitoon viemisen haittoja, tai todetaan, että aiemmin ne ja ne tutkijat osoittivat haittoja, mutta ovat nyt muuttaneet mieltään. Alkuperäisiin artikkeleihin tutustuminen ei kuitenkaan osoita, että esimerkiksi esiin nostettu Belsky olisi mitenkään "muuttanut mieltään". Pääasiassa esitellään vain ruotsalaisia tutkimustuloksia ja korostetaan, että Ruotsin päivähoidon hyvä laatu selittää tulokset. Ei dokumentoida, miksi päivähoito Ruotsissa on niin paljon parempaa kuin päivähoito USA:ssa tai muualla Euroopassa, joista on saatu toisenlaisia tuloksia.
Ruotsalaisen päivähoidon ylivertaisuutta perustellaan sillä, että se on organisatorisesti ja hallinnollisesti niin selkeä. Ei ole selitetty, missä suhteessa päivähoito on hallinnollisesti muualla epäselvä ja miten
selkeä hallinto takaa laadun. Erityisen hyvänä laadun takeena pidetään artikkelissa sitä, että valtio tai yhteiskunta huolehtii lapsista ensimmäisestä ikävuodesta koulun alkuun. Ei analysoida sitä, millä tavoin
valtion huolenpito takaa lapsen hyvän kehityksen. Tutkimuksen taustaideologia puskee voimakkaasti esiin.
4. KOEHENKILÖT, MITTARIT JA TULOKSET
Koehenkilöiden valinta on tutkimuksen ratkaiseva vaihe. Ensinnäkin koehenkilöitä täytyy olla tutkittavan asian monimutkaisuuteen nähden riittävästi, niin että ongelman vaatimia tilastollisia malleja voidaan
käyttää. Vaikka jokin tutkimus olisi sinänsä suoritettu virheettömästi, eivät tulokset oikeuta vielä yleistäviin johtopäätöksiin, jos tutkittavia on ollut vain joitakin kymmeniä.
Toiseksi koehenkilöiden täytyy pätevästi edustaa sitä joukkoa, johon johtopäätökset yleistetään. Tarkoitushakuisella tai vinoutuneella koehenkilöiden valinnalla on mahdollista säädellä tuloksia haluttuun suuntaan. Tutkija voi hakea tutkittavansa Hämeenlinnan torilta keskustapuolueen tilaisuuden jälkeen ja todeta, että 98,7 prosenttia hämeenlinnalaisista kuuluu keskustapuolueeseen.
Siksi tutkijan tulee tarkkaan kertoa, keitä tutkittiin, miten tutkittavat valittiin, olivatko he vapaaehtoisia, ketkä lopulta jäivät mukaan tutkimuksessa, ketkä jäivät pois ja miten se vääristi tuloksia.
Psykologisissa tutkimuksissa tarvitaan yleisten lainalaisuuksien löytämiseksi useita satoja, mielellään tuhansia koehenkilöitä. Jos tutkittavia on vain joitakin kymmeniä, erilaisten väliin tulevien muuttujien lukumäärä on niin suuri, että varsinainen tulos hämärtyy: kaikille yhteiset linjat eivä tule esiin, vaan ilmi tulee vain yksilöiden välisiä suuria eroja.
Kuvitellaan tilannetta, jossa tarkastellaan päivähoidon merkitystä lapsen kehitykselle. Toinen 30 koehenkilön ryhmä on ollut kotihoidossa ja toinen samankokoinen ryhmä päiväkodissa. Ryhmiä ei voi verrata toisiinsa, elleivät ne ole kaikkien muiden asiaan vaikuttavien muuttujien suhteen aivan samanlaisia. Molempien ryhmien tulee esimerkiksi muodostua ydinperheistä, tutkittavilla lapsilla tulee olla molemmissa ryhmissä yhtä monta sisarusta, ja heillä täytyy olla sisarussarjassa sama järjestysnumero. Vanhempien tulee olla samanikäisiä ja heillä tulee olla sama koulutus jne. Koska tällaisen asetelman
rakentaminen on oikeassa elämässä tavattoman työlästä ellei mahdotonta, täytyy tutkittavien ryhmien olla riittävän suuria, niin että edellä mainittujen ja päätulosta "häiritsevien" muuttujien vaikutusta lopputulokseen voidaan tilastollisin keinoin kontrolloida. Riittävän suuri tarkoittaa useita satoja koehenkilöitä.
Puheena olevan ruotsalaisen tutkimuksen koehenkilöihin liittyy monia ongelmia. Tutkittavia lapsia oli alun perin 119, joista 98 oli lopullisessa tutkimuksessa mukana. Joukko ei ole suuri, koska se jakaantui vielä alaryhmiin vanhempien valitseman päivähoitomuodon mukaan. Tarkoitus oli verrata myös erilaisten päivähoitomuotojen vaikutusta. Esimerkiksi yksityisessä perhepäivähoidossa oli joissakin ikäluokissa vain yksi lapsi, ja enimmilläänkin vain seitsemän lasta. Seitsemänkään lapsen perusteella ei voi tehdä minkäänlaista johtopäätöstä, puhumattakaan yhden lapsen perusteella.
Lukumäärää suurempi ongelma oli koehenkilöiden valinta. Tutkittava joukko oli vinoutunut. Perheet oli valittu matalan sosiaaliluokan asuinalueilta, perheet asuivat lähiöissä vuokrataloissa, ja tutkimukseen
valittiin tarkoituksella enemmän (kolmannes tutkittavista) yksinhuoltajaperheitä kuin on näiden osuus väestössä. Haluttiin verrata kahden ja yhden huoltajan perheitä toisiinsa, mutta samalla saatiin aikaan se, että tutkittava joukko en enää edustanut koko väestöä. Näin voi toimia, mutta silloin tulee johtopäätöksissä kertoa, että päivähoito edisti matalan sosiaaliluokan ja yksinhuoltajaperheiden lasten tulevaa menestystä, mutta johtopäätöstä ei voi ulottaa koskemaan kaikkia perheitä. Tutkimuksessa ei myöskään
kerrottu, miten hyvin tutkimuksen päiväkodit edustivat ruotsalaisia päiväkoteja ylipäätään.
Tutkimuksen suuri heikkous on siinä, että lasten tarkkaa ikää päivähoidon alkaessa ei tiedetty. Lapset olivat 3-4-vuotiaita tutkimuksen alkaessa, ja lasten arvioitiin aloittaneen päiväkodissa silloin, kun äitien
virallinen äitiysloma oli loppunut eli 6-7 kuukauden iässä. Se oli kuitenkin vain arvaus. Tutkimuksen päätuloksena esitetään, että lapsi menestyi sitä paremmin, mitä aikaisemmin hän oli siirtynyt päiväkotiin, mutta lapsen tarkkaa ikää hänen siirtyessään päivähoitoon ei kuitenkaan tiedetty.
Tiedettiin kuitenkin, että tutkituista lapsista lähes 70 prosenttia oli hoidettu ensimmäisen ikävuoden ajan kotona. Lisäksi vanhemmat olivat turvautuneet lasten ensimmäisten elinvuosien aikana moniin muihinkin
hoitomuotoihin kuin päiväkotiin, niin ettei tutkimusasetelma anna mahdollisuutta päätellä nimenomaan päiväkodin paremmuudesta mitään.
Päivähoitoon oli siis ensimmäisen ikävuoden aikana siirtynyt runsas 30 prosenttia 98:sta lapsesta. Kaikki heistä eivät siirtyneet päiväkotiin, vaan osa lapsista siirtyi perhepäivähoitoon ja muutamaa lasta hoiti hoitaja kotona. Lisäksi ei tiedetty, minkä ikäisenä siirtyminen päivähoitoon tapahtui, vaan se arvioitiin. Tuloksena kerrottiin, että nimenomaan päiväkotiin siirtyminen, ei mikä tahansa päivähoito, lapsen
ensimmäisen ikävuoden aikana ennustin hyvää myöhempää kehitystä. Tähän ei kriittinen lukija voi yhtyä. Päiväkotiin ensimmäisen ikävuoden aikana siirtyneiden lasten määrä oli tutkimuksessa lopultakin niin pieni, ettei siitä voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä päiväkodin varhaisesta vaikutuksesta.
Lasten hoitopäivän pituutta ei myöskään tiedetty, vaan se arvioitiin. Päivän pituus on kaikissa muissa tutkimuksissa osoittautunut keskeiseksi vaikuttajaksi. Kun sanotaan tutkimuksen osoittavan jotain, tulee lukijan aina purkaa tutkimuksesta kohta "muuttujat" eli se, miten kyseistä asiaa on mitattu. Jos vinoutuneella koehenkilöjoukolla saa vääristyneitä tuloksia, niin asiaa huonosti mittaavilla muuttujilla voi saada aikaan mitä tahansa tuloksia. Muuttuja on käyttäytymistieteen tutkimuksessa avainasemassa, koska siinä ei voida koskaan mitata suoraan jotain asiaa, vaan tulee yrittää löytää mittari, joka mahdollisimman hyvin tavoittaa tämän asian. Voidaan todeta, että ihminen on 172 senttimetriä pitkä tai lapsella on 39 astetta kuumetta. Siitä ei synny ongelmaa, koska nämä käsitteet tarkoittavat kaikille samaa asiaa.Toisin on käyttäytymistieteissä. Tutkija voi kysyä tutkittavalta, onko tämän luona käynyt vieraita viime viikolla tai onko tämä itse ollut viime päivinä kylässä, ja kertoa mitanneensa tutkittavan sosiaalista verkostoa. Toinen tutkija voisi kiistää tämän mittarin käyttökelpoisuuden kokonaan ja todeta, etteivät vierailut mittaa ollenkaan verkostoa, vaan tulee kysyä, keitä kävi, miten vierailu sujui, jatkuiko ystävyys vai katkesiko se riitaan. Siksi mittarin validiteetti eli sen kyky mitata juuri sitä asiaa, mitä väitetään mitattavan, on ydinkysymys. Korkealaatuiselta tutkimukselta vaaditaan, että käytetään ns. standardimittareita eli mittareita, jotka on kehitetty tiettyä tarkoitusta varten tieteen vaatimusten mukaan ja joiden sisältö ja ominaisuudet tunnetaan yleisesti. Itse kehitettyjä mittareita ei enää hyväksytä, tai ne joutuvat tutkimuksen kansainvälisessä arviointivaiheessa aivan erityisen tarkastuksen kohteeksi.
Tässä nyt puheena olevassa tutkimuksessa kognitiivista kehitystä tutkittiin kahdella älykkyystestin osatekijällä ja opettajan arviolla lapsen osaamisesta. Lapsen myöhempää sosiaalista kehitystä puolestaan tutkittiin tätä tutkimusta varten kehitetyllä mittarilla, jossa opettaja arvioi lapsen käytöstä ja käyttäytymispiirteitä. Tutkimuksessa ei siis käytetty vakiintuneita mittareita, joihin lukija voisi ottaa kantaa. Käsitteitä myös käytettiin omaleimaisella ja niiden perinteisestä sisällöstä poikkeavalla tavalla. Lukija jäi miettimään, miten tutkimuksessa väitettyä oppilaan "itsenäisyyttä" mittaa se, että hän osaa noudattaa kirjallisia ohjeita, ja miten hänen "sosiaalista luottamustaan" se, että hän ei pelkää vastata oppitunnilla opettajan kysymyksiin. Ei siis ole mitattu itsenäisyyttä sen enempää kuin sosiaalista luottamustakaan olemassa olevilla mittareilla, vaan tehty pitkälle meneviä oppilaan persoonallisuutta koskevia johtopäätöksiä opettajan arvioimasta oppilaan käytöksestä oppituntien aikana.
Lukija ei voi yhtyä tutkijan esittämään väitteeseen, että tulokset osoittaisivat päivähoitoon vauvaiässä siirtymisen olevan yhteydessä myöhempään koulumenestykseen ja sosiaaliseen kompetenssiin senkään takia, että tulosten tilastollinen käsittely sisältää niin paljon ongelmia. Näihin ongelmiin ei tässä ole mahdollista mennä, koska yksityiskohtien seuraaminen vaatisi lukijalta jo tilastotieteen koulutuksen. Lyhyesti voidaan vain sanoa, että edellä esitettyä johtopäätöstä ei artikkelin tuloksista voi tehdä. Muuttujien keskinäiset korrelaatiot eivät aina oikeuta nyt tehtyjä analyysejä, ja monien analyysien tuoma sattumanvaraisuus ja matalat merkitsevyydet eivät oikeuta nyt tehtyjä tulkintoja.
Käytetyt mittarit ja saadut tulokset eivät oikeuta väitteeseen vauvana alkaneen päivähoidon myöhempää menestystä lisäävästä vaikutuksesta, mutta osoittavat kyllä, että opettajien arvioima koulumenestys oli yhteydessä lapsen kotitaustaan ja vanhempien koulutukseen. Tutkimusraportti on pikemminkin
palopuhe ylivertaisen ruotsalaisen päivähoidon puolesta kuin puolueeton tieteellinen tutkimus.
5. TULKINTA
Tulosten tulkinta on eri asia kuin varsinainen tulos. Tutkija esittää ensin tuloksen sellaisenaan ja kertoo yksityiskohtaisesti, mikä se oli ja millaisin tilastollisin metodein siihen päädyttiin. Sitten hän antaa tulokselle merkityksen eli tulkinnan. Hän kertoo, mitä se hänen mielestään tarkoittaa ja mihin se johtaa, painottaa tärkeimpiä asioita ja jättää toisarvoiset sivuun. Tulos on objektiivinen, seurausta mittareista ja
menetelmistä, mutta tulkinta tutkijan itsensä tekemä. Tulkinta kertoo, miten tutkija tuloksensa näkee ja mitä hän pitää tärkeänä. Joku toinen tutkija voisi painottaa eri asioita tuloksissa ja tehdä hieman toisenlaisia johtopäätöksiä. Siksi tuloksen yksityiskohtainen esittäminen jokaista tilastoanalyysiä myöten
on välttämätöntä, niin että lukija voi tarkistaa, vastaako tulkinta hänen mielestään tuloksia.
Tulosten ja niille annetun tulkinnan erottaminen toisistaan on joskus vaikeaa. Tulkinta on valmiiksi annettu, ikään kuin valmiiksi pureskeltu tieto, kun taas tulosten lukeminen ja ymmärtäminen vaatii alan koulutusta ja on usein vaivan takana. On ymmärrettävää, että media poimii valmiin tulkinnan ja saattaa hämmentää sekä lukijoiden että tutkijoiden mieltä esittämällä, että nyt on osoitettu sitä ja tätä. Kyse saattaa kuitenkin olla tutkimustuloksesta, jolle yksittäinen tutkija on antanut oman tulkintansa, johon muut saman alan tutkijat eivät samoilla tuloksilla päätyisi. Ei siis ole välttämättä osoitettu mitään, mutta jotain on tulkittu tietyllä tavalla.
Eräässä tutkimuksessa selvitettiin erään lapsuuden temperamenttipiirteen yhteyttä aikuisuuden sairastumiseen. Todettiin, että jos kyseinen piirre oli voimakas ja säilyi eri kehitysvaiheiden yli, se ennusti
aikuisuudessa tiettyä sairastumisriskiä. Tämä yhteys oli erityisen voimakas tytöillä. Tämä oli siis tutkimustulos. Tietty lapsuuden temperamenttipiirre oli tytöillä yhteydessä sairastumiseen aikuisena.
Tutkijat tulkitsivat tuloksen niin, että koska kyseinen temperamenttipiirre ei ole meidän kulttuurissamme tytöillä hyväksytty ja koska kyseisen sairauden tiedetään olevan seurausta pitkäaikaisesta stressistä,
kyseinen piirre johtaa konflikteihin ympäristön kanssa erityisesti tytöillä, siitä seuraa stressiä, ja sitä kautta nousee sairastumisriski. Tämä olisi siis tutkijan antama selitys hänen saamalleen tulokselle. Lapsuuden temperamentin ja aikuisuuden sairastumisen välinen yhteys oli tutkijasta riippumaton fakta,
jokainen tutkija olisi saanut kyseisestä aineistosta saman tuloksen. Tulkinta taas oli tutkijan subjektiivinen näkemys; joku toinen tutkija olisi saattanut esittää erilaisen näkemyksen.
Tuloksen saaneet tutkijat saivat monia haastattelupyyntöjä ympäristön tytöille aiheuttamasta stressistä ja erityisesti tyttöjen ja poikien eroista stressiherkkyydessä, koska sitä tutkimuksen tulkittiin koskeneen.
Selitys, että tutkijat eivät ole tutkineet stressiä eivätkä osoittaneet stressin, vaan temperamenttipiirteen vaikutusta ja arvelleet stressin liittyvän asiaan, herätti ihmetystä ja jopa närkästystä. Miksi tutkijat sitten
kertoivat tutkineensa tyttöjen stressiä?
Puheena olevan ruotsalaistutkimuksen tulkinnassa todetaan, että vanhemmat tulevat paremmiksi vanhemmiksi, jos he ovat työelämässä. Vanhemmuutta ei kuitenkaan ollut edes tarkasteltu tutkimuksessa, vaan oli sanottu, että nimenomaan päivähoito teki lapsista kompetentteja. Yhtään
johtopäätöstä ei voi tehdä niistä asioista, jotka eivät ole olleet tutkimuksen kohteita.
Kyseinen tutkimus sisältää arvovarauksia sen suhteen, millaisia lasten tulisi olla. Hyvä sosiaalinen kompetenssi tarkoittaa tutkimuksessa itsensä ja mielipiteittensä esille tuomista ja puolensa pitämistä. Joku toinen tutkija voisi tulkita samojen piirteiden osoittavan vähäistä toisen lapsen huomioimista, itsekkyyttä ja empatian puutetta. Tutkimuksessa todetaan, että kotona kasvaneet pojat olivat vähemmän hyökkääviä ja vähemmän valmiita esittämään mielipiteitään ja pitämään puoliaan kuin päiväkodissa kasvaneet pojat, ja tätä pidettiin heikon sosiaalisen kompetenssin osoituksena.
Muissa tutkimuksissa on todettu, että varhainen päiväkotiin siirtyminen lisää lasten aggressiivista puolensa pitämistä ja vähentää empatiaa ja kykyä ottaa toinen huomioon. Oikeastaan ruotsalaisessa tutkimuksessa saadaan lopultakin sama tulos. Erona on se, että muissa tutkimuksissa se on nähty negatiivisena, nyt puheena olevassa ruotsalaistutkimuksessa positiivisena asiana.
Ei jäädä pohtimaan, miksi tämän tutkimuksen tulokset ovat jyrkässä ristiriidassa kaikkien muiden tutkimustulosten kanssa, vaan päädytään toteamaan, että Ruotsissa on niin hyvä päivähoitolaitos. Ei kuitenkaan analysoida, missä suhteessa kaikkialla muualla päivähoito on niin paljon huonompaa tai lastentarhanopettajien koulutus niin paljon heikompaa, että puolivuotiaat lapset muualla voivat paremmin kotona. - Jotkut tätä tutkimusta siteeranneet amerikkalaiset tutkijat ovat varovasti kysyneet, onko kyse
Ruotsin ylivertaisesta päivähoitolaitoksesta vai ovatko kodit Ruotsissa huonompia kuin muualla, niin että on lapsen etu päästä mahdollisimman varhain pois kotoa.
Tutkimuksen lopputuloksena esitetään, että seuraavaksi pitäisi tutkia, onko päivähoidon vaikutus vielä parempi, jos lapsi viedään hoitoon vielä aikaisemmin, siis vielä nuorempana kuin kuuden kuukauden
ikäisenä.
6. JATKOTUTKIMUS
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa oli siis mukana 98 lasta. Lapsia lähdettiin seuraamaan heidän ollessaan 3-4-vuotiaita ja heitä seurattiin 8-vuotiaiksi saakka. Tutkimustuloksen tulkittiin osoittavan, että varhainen päivähoitoon meno ennustaa hyvää kognitiivista ja sosiaalista kehitystä ala-asteella ja että päiväkoti on vauvasta lähtien lapsen paras hoitomuoto, parempi kuin koti ja parempi kuin perhepäivähoito tai hoitaja lapsen kotona. Kyseinen tutkimusraportti sai jatkoa kolme vuotta myöhemmin (Anderson, 1992). Nyt lasten seuranta ulotettiin viisi vuotta pidemmälle, 13 ikävuoteen saakka.
Tämänkään artikkelin johdannon ei voi katsoa täyttävän tasapuolisuuden vaatimuksia: aiempiin tutkimuksiin on viitattu hyvin valikoivasti. Kun viitataan puheena olevan tutkimuksen ensimmäiseen osaan, todetaan, että lapsille ei ilmaantunut minkäänlaisia negatiivisia seurauksia siitä, että he menivät
kuuden kuukauden iässä tai vielä aikaisemmin päiväkotiin. Ei kuitenkaan kerrota, että tutkimukseen ei sisältynyt minkäänlaista negatiivisten vaikutusten arviota, vaan tutkittiin ainoastaan opettajan antamia
kouluarvioita ja opettajan arvioimaa selviytymistä toveriryhmässä. Mahdollisista negatiivisista vaikutuksista ei siis tämän perusteella tiedetä. Mitään niistä asioista, joihin hyvin varhain alkaneen päivähoidon tiedetään vaikuttavan negatiivisesti, ei tässä tutkimuksessa tarkasteltu.
Edelleen johdannossa sanotaan, että ei ole mitään aiempaa todistusaineistoa sille, että aikaisin aloitettu päivähoito voisi olla lapselle haitallinen. Väite ei pidä paikkaansa. Johdannossa myös toistuvasti korostetaan, että päivähoidon vaikutusta
USA:ssa ja Ruotsissa ei voi verrata keskenään, mutta ei selitetä, miksi ei. Missä kohdin pienen lapsen kehitys on näissä maissa erilainen?
Tutkimuksessa mukana olleiden lasten määrä oli vähentynyt aikaisemmasta. Menetelmät herättävät samoja kysymyksiä kuin ensimmäisen artikkelin tutkimusmenetelmät. Koska tutkimuksessa ei ole käytetty
standardoituja mittareita, ovat tulokset moniselitteisiä. Samat asiat voidaan tulkita yhtä hyvin negatiivisina kuin positiivisinakin piirteinä. Voimakas omista oikeuksista kiinni pitäminen ei välttämättä kaikkien tutkijoiden mielestä tarkoita hyvää sosiaalista kompetenssia. Sosiaalista kompetenssia ei ole mitattu niillä tekijöillä, joista sen kehityspsykologiassa katsotaan muodostuvan, ja siksi ei lopultakaan tiedetä, mitä sosiaalisella kompetenssilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan.
Sosiaalista selviytymistä ja vastaavasti ahdistuneisuutta ei ole mitattu valideilla mittareilla, vaan sillä, miltä oppilas opettajan silmissä näyttää. Opettajien arvioiden subjektiivisuutta tai useiden opettajien
arvioiden keskinäistä ristiriitaisuutta ei pohdita. Todetaan vain, että ruotsalaiset opettajat ovat erittäin hyviä arvioimaan oppilaita. Kuitenkin tiedetään, että sellaiset kysymykset kuin vaikuttaako oppilas opettajan mielestä ahdistuneelta mittaavat yhtä hyvin opettajan omia asenteita kuin oppilaan todellista käytöstä.
Joitakin tämän tutkimuksen tuloksia olisi ollut aihetta pohtia enemmän suhteessa tulosten yleistettävyyteen. Sukupuoli ei tässä tutkimuksessa ollut yhteydessä koulumenestykseen. Tiedetään kuitenkin, että samoin kuin Suomessa myös Ruotsissa on tyttöjen koulumenestys merkitsevästi poikien koulumenestystä parempi kaikilla kouluasteilla. Ero tyttöjen hyväksi on ollut olemassa aina ja on nykyään suorastaan huolestuttavan suuri. Tämä osoittaa käytetyn mittarin validiteetin puutteen: kyse ei ollut
koulumenestyksestä, vaan siitä, että opettajat eivät arvioinneissaan erotelleet tyttöjä ja poikia. Sukupuoli on yhteydessä todelliseen koulumenestykseen.
Niinpä johtopäätöksissä ei voi sanoa, että päivähoito oli yhteydessä myöhempään koulumenestykseen, koska käytetty mittari ei tavoittanut oikeaa koulumenestystä. Opettajan arvio ei mitannut sitä, mitä sen ajateltiin mittaavan. Sen sijaan olisi ollut mielenkiintoista pohtia, mitä opettajat lopulta arvioivat ja mikä heidän arvioissaan hävitti sukupuolen vaikutuksen.
Samoin tutkimuksen tulos, että perheen sosioekonominen asema vaikuttaa lapsen koulumenestykseen vain muutaman prosentin verran, ei ole yhdenmukainen minkään pohjoismaisen tutkimuksen kanssa. Tulosten tulisi herättää ajatus, että kyseessä on vinoutunut tutkittavien joukko, josta ei voi tehdä kaikkia lapsia koskevia yleistyksiä.
Edelleen tutkimuksessa todetaan, että vanhempien koulutus ja perheen sosioekonominen asema, lapsen sukupuoli ja älykkyys-tehtävillä mitattu älykkyys selittävät yhteensä 24 prosenttia lapsen koulumenestyksestä. Muusta tutkimuksesta tiedetään, että jo pelkästään äidin koulutus selittää 38
prosenttia lapsen koulumenestyksestä. Mistä koulumenestyksen loput 76 prosenttia näillä tutkituilla lapsilla selittyvät? Vaikka tätä ei tutkimuksessa suorastaan sanota, annetaan vaikutelma, että kuuden kuukauden iässä päiväkotiin siirtymisestä.
Näiden tulosten perusteella lukija ei vielä vakuutu tutkimuksen väitteestä, että perheen sosioekonominen asema ei vaikuttaisi lapsen koulumenestykseen suoraan, vaan päivähoitoon siirtymisen kautta: korkeassa
sosioekonomisessa asemassa olevat vanhemmat veisivät lapsensa varhain päiväkotiin ja hyvä vaikutus syntyisi päivähoidon kautta, ei perheen omasta vaikutuksesta vaan vanhempien tekemän päivähoitoratkaisun kautta.
Saadut tulokset ja niiden taustalla toimineet mittarit eivät myöskään saa lukijaa vakuuttumaan tutkimuksen väitteestä, että kotona yhden vuoden ikään saakka hoidetut lapset olisivat ahdistuneempia kuin alle vuoden ikäisinä päiväkotiin siirtyneet lapset. Tutkimuksen johtopäätöksenä sanotaan, että sekä koulumenestys että sosiaalinen kompetenssi murrosiässä olivat kaikkein huonoimmat niillä, joita oli kolmeen ikävuoteen saakka hoidettu kotona. Tähänkään johtopäätökseen eivät tutkimuksen tulokset oikeuta.